2018-06-25 Kanske dags att börja blogga igen.

Det rätt länge sedan blogga om att leva med astma men funderar på börja igen och hur man kan livet att gå hopp.

I början av juni slutade 12 timmar på akuten på Karolinska universitetssjukhuset Huddinge på K66 med dropp kl 2 på natten. På morgonen kom lungläkare och tittade på med fortsatt dropp men att få komma till K84 var det inte prat om avdelningen var full.

Plockade upp mina saken hade datorn och ryggsäcken men mig, vänder mig om där står en undersköterska med en rullstol undra om kunde åka. Undrande frågade vart det finns en plats på lungmedicin K84.

Ner med allt i en väska igen och droppet i en hand begav mig K84, det skulle ta en vecka innan jag fick lämna K84.

Det var andra gången sedan i februari som jag checkade in på K84. Vet inte om man frisk då?

Efter en vecka på sjukhuset kom jag hem och det gick bra fram till midsommar, då min astma blev sämre igen. Har fyllt med medicin får slippa åka in på sjukhus. Har en tid i slutet av denna vecka med min lungläkare och hoppas klara mig till dess.

Det senaste dagarna har mått rätt stabilt men har stora doser med kortison så gör det inte går att sova fast jag tar de på morgonen.

Har det senaste dagarna försökt hålla mig så stilla som möjligt för att bli frisk. Detta har gjort att ännu inte har kunna komma ut till landet. Känner mig förvirrad vill ut men vet inte om jag orkar med tanke på hur jag mår.

Med denna bakgrund blir detta min ny start att leva med astma om man aldrig vet när man inte kan andas igen.

Klagomål på färdtjänstresa 2019-05-08 #färdtjänst

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 4440809

Beskrivning: Resan Klockan 17:05, onsdag 8 maj 2019 när taxi och satt mig märker jag att det stinker parfym om chauffören. Vilket gjorde att blev akut sämre i min astma och vid hem komsten hade svårt att ta mig upp till lght. Har blivit nu så pass dålig att man på 1177 rekommendera beställa ambulans så jag kan komma in till akuten snarast.

Hyresgästföreningen Nynäshamn

Idag fyller Hyresgästföreningen Nynäshamn 103 år en förening jag haft förmånen att få vara ordförande för. Föreningen kommer börja sitt 104 år med att flytta till nya lokaler, något som jobbat för i nästan fem år.

Det kommer bli ett lyft för föreningen vilken kommer göra oss mer tillgänglig . Jag ser verkligen fram emot flytten och möjligheter den nya lokalen.
Jag vill rikta ett tack till AB Nynäshamnsbostäder som anpassat lokalen efter våra behov.

Vill önska alla ett riktigt Gott Nytt År!

Jonas

Torsdag 29 November Klockan 20.10  #färdtjänst #sverigetaxi

Ärendenummer: 4260946

 

Torsdag 29 November Klockan 20.10

Från: Arenavägen 55, Johanneshov, Stockholm
Till: XXXXXXXX Nynäshamn, Nynäshamn
Bokningsstatus:

 

Jag bokade resan utan allergifordon vilket jag fick ångra då chauffören hade badat rakvatten. Men det är inte därför jag skriver till er utan att han hävdade att jag inte hade rätt att få ett kvitto på resan. Han hade kört i sex dagar och har haft färdtjänst i 20 år och aldrig haft problem att få kvitto tidigare. Har det ändrat så vi inte har rätt att få kvitto längre? Han gav mig kvitto då jag kund visa tidigare kvitto. Sedan vill ha vetat varför jag hade färdtjänst eftersom jag inte hade något synligt handikapp. Jag tänkte inte upplysa honom varför jag har färdtjänst.’

 

SVAR FRÅN FÄRDTJÄNSTEN

 

Hej

Förare som kör för färdtjänsten ska alltid ge en bra service och ha ett gott bemötande. Att göra som föraren gjorde vid din färdtjänstresa den 29 november kl 20.10 är mycket opassande. Du har givetvis rätt att få kvitto på taxiresan.

Vi ber verkligen om ursäkt för hur du blev bemött av föraren och vi kommer att ta kontakt med ansvarigt taxibolag.

Vänliga hälsningar
Kundservice för färdtjänst och sjukresor

 

Rökande allegifärdtjänst! – Uppdaterad med svar #sll #stockholm #färdtjänst #taxikurir

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 4200383

Beskrivning:

Måndag 15 Oktober Klockan 18.31

Från: Arenavägen 55, Johanneshov, Stockholm

Till: Nynäshamn

Fordonstyp: Taxi

Eget bruk: Ja

Allergianpassat: Ja

När klev in i bilet luktade det vanilj i bil som doftkullor. När vi åkte en bit säger chuffören att han måste stanna och hämta vatten för han är trörstig och går in i Globen centrum. När kommer ut ställer han sig och rökter fast det ska vara allergifordon! Totalt tar detta nästan 10 minuter. Önskar svar: Ja

Svar från Färdtjänsten

Hej

Vi har tagit emot ditt meddelande om att föraren vid resan 15 oktober kl 18.31 stannade och hämtade vatten samt rökte.

I bilarna som kör för färdtjänsten ska inte lukta starkt av till exempel tvättmedel, parfymer, rakvatten eller doftgranar. 

Röklukt ska också undvikas i bilarna. Rökning i bilarna är förbjudet enligt Tobakslagen och förarna får inte röka i närheten av bilen så att det riskerar att komma in röklukt i bilen.

Tack för att du meddelat oss detta. Vi kommer föra det vidare till taxibolaget. 

 

Vänliga hälsningar
Kundservice för färdtjänst och sjukresor

TaxiKurir skicka doftande allergifordon! #taxikurir #färdtjänst #sll #stockholm

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 4156345

Beskrivning: Onsdag 12 SeptemberKlockan 09.54

Från: Arenavägen 55, Johanneshov, Stockholm

Till: Nynäshamn

Bokningsstatus: Bil är på väg

Chauffören stinker av doft tvål, fast det är allergifordon

Önskar svar: Ja

SverigeTaxi skickat väl inrökt allergifordon! #nynäshamn #sll #sverigetaxi #färdtjänst

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 4156187

Beskrivning: Onsdag 12 Septemberm Klockan 07.10

Från: Nynäshamn

Till: Huddinge Sjh Entré R 2, Fysioterapientrén, Flemingsberg, Huddinge

Bokningsstatus: Bil är på väg

Billen kom som den skulle men chauffören och bilen luktade av gamla cigaretter rök. Både bilen och chauffören hade varit behov av en total sanering. Bilen var beställd som allergifordon! Önskar svar: Ja

Taxi från SverigeTaxi som skulle hämta färdtjänst försvunnit IGEN! #SverigeTaxi #sll #färdtjänst #Stockholm

Kvitto – kundärende

Ärendenummer: 4156011

Beskrivning: Tisdag 11 SeptemberKlockan 16.10

Från: Ingenjörshuset, Malmskillnadsgatan 46, Norrmalm, Stockholm
Till: Arenavägen 55, Johanneshov, Stockholm

Jag fick sms från SverigeTaxi kl 16:10 chauffören skulle ringa när han kom eftersom resan var försenad. När klockan var 16:43 hade ingen chaufför ringt så kom en kompis och hämta mig. Fram till nu 22:04 har ingen chaufför ringt, vad hände med resan?

Önskar svar: Ja

Svar från Färdtjänst 2019-09-12 07:55

Hej

Vi har tagit emot ditt meddelande som handlar om en utebliven bil den 11 september klockan 16.10.

Färdtjänsten beklagar att bilen inte kom som beställt. Efter kontroll kan vi se att resan har blivit kvitterad av ett taxibolag men vi kan tyvärr inte se anledningen till att bilen uteblev. Taxibolaget kommer att få betala en kvalitetsavgift för att bilen inte kom.

Eftersom du inte har åkt kommer du inte faktureras för resan och ingen resa kommer dras från ditt saldo.

Vänliga hälsningar
Kundservice för färdtjänst och sjukresor